Greek Bulgarian English German Italian Portuguese Romanian Russian Spanish

 

 

 

Σκοπός της εργοθεραπείας είναι να βοηθήσει τα παιδιά να αποκτήσουν τις δεξιότητες που απαιτούνται για την εκτέλεση των δραστηριοτήτων ή των ενασχολήσεων της καθημερινής ζωής. Ο εργοθεραπευτής έχει μια ολιστική προσέγγιση για την σωματική ευεξία του παιδιού/ εφήβου εξετάζοντας επίσης ψυχολογικούς, κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν τη λειτουργία.

Κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης, ο εργοθεραπευτής χρησιμοποιεί μία ανάλυση καθηκόντων για να καταλάβει ακριβώς τι συμβαίνει. Για παράδειγμα ένα πεντάχρονο κορίτσι δεν βάζει τα παπούτσια της. Είναι το πρόβλημα αισθητηριακό; Λεπτό κινητικό; Ή ίσως απλά της αρέσει όλη η προσοχή που παίρνει από τη μαμά;

Προσοχή, Διέγερση και Αισθητηριακή Επεξεργασία

Τα παιδιά με προβλήματα αισθητηριακής επεξεργασίας δεν μπορούν να συνθέσουν όλες τις πληροφορίες που εισρέουν από τις πέντε αισθήσεις – την αφή, την ακοή, τη γεύση, την όσφρηση και την όραση, καθώς και τις δύο “εσωτερικές” αισθήσεις, την επίγνωση του σώματος (ιδιοδεκτικότητα) και την κίνηση (αιθουσαίο). Η ιδιοδεκτικότητα επιτρέπει τον κινητικό έλεγχο και τη στάση του σώματος, ενώ οι αιθουσαίοι υποδοχείς λένε στον εγκέφαλο που βρίσκεται το σώμα στο χώρο, πράγμα που συνδέεται άμεσα με την ισορροπία και τον συντονισμό.

Τα παιδιά που έχουν πρόβλημα διαμόρφωσης αισθητηριακών πληροφοριών μπορεί να εμφανίσουν υπερβολική ευαισθησία (υπερευαισθησία), ελάχιστη ευαισθησία (υποευαισθησία) ή και τα δύο σε ένα βλαπτικό ή πιεστικό βαθμό, στο σχολείο, στο σπίτι και στον κόσμο γενικότερα.

Ένα εξαιρετικά υπερευαίσθητο παιδί τείνει να αποσυρθεί· επειδή κουράζεται εύκολα από τα ακουστικά και οπτικά ερεθίσματα, μπορεί να θέλει να αποφύγει τη γυμναστική, το διάλειμμα και το μεσημεριανό γεύμα. Ο βόμβος των λαμπτήρων φθορισμού και το άγχος για το δυνατό ήχο του κουδουνιού που πρόκειται να χτυπήσει μπορεί να αποσπάσει την προσοχή του, γεγονός που καθιστά δύσκολο να δώσει προσοχή και να συμμετέχει στην τάξη.

Για τα υπερευαίσθητα παιδιά, ο εργοθεραπευτής μπορεί να προτείνει δραστηριότητες και αλλαγές που θα τα βοηθήσουν να αποφύγουν την αισθητηριακή υπερφόρτωση.

Εν τω μεταξύ, όσοι είναι  υποευαίσθητοι ποθούν ερεθίσματα. Στην τάξη, αυτό μεταφράζεται σε “διασπαστικούς” μαθητές που αναζητούν συνέχεια αισθητηριακά ερεθίσματα, δεδομένου ότι θέλουν να συνεχίσουν να κινούνται, να αγγίζουν τα πάντα, ακόμη και να σκοντάφτουν ή να συγκρούονται με άλλα παιδιά. Είναι εύκολο να καταλάβει κανείς γιατί αυτό το είδος συμπεριφοράς οδηγεί σε διάγνωση της ΔΕΠ/Υ, την οποία το παιδί μπορεί να έχει αλλά μπορεί και όχι.

Αν το παιδί τα καταφέρνει πολύ καλύτερα σε ένα περιβάλλον απ’ ό,τι σε ένα άλλο, δηλαδή σημειώνεται περισσότερη υπερκινητικότητα σε μια τάξη σε σχέση με το σπίτι, μπορεί να τίθεται θέμα αισθητηριακών προβλημάτων.

Αδρές κινητικές δεξιότητες

Όταν οι αδρές κινητικές δεξιότητες που αφορούν τις μεγάλες μυϊκές ομάδες είναι αμφιλεγόμενες, το παιδί θα δυσκολεύεται με πράγματα όπως η ισορροπία, ο συντονισμός, η δύναμη και η αντοχή, τα οποία θα έχουν άμεσο αντίκτυπο σε όλα από το περπάτημα και το ανέβασμα σκάλας μέχρι το χοροπήδημα, τα άλματα και το πιάσιμο και ρίξιμο μια μπάλας. Τέτοια ελλείμματα μπορεί να αποτρέπουν τα παιδιά να συμμετέχουν  στο διάλειμμα και στα αθλήματα, το οποίο μπορεί με τη σειρά του να επηρεάσει την κοινωνικοποίηση και την αυτοεκτίμηση.

Επιπλέον, ο χαμηλός μυϊκός τόνος και η χαμηλή κεντρική σωματική δύναμη εμποδίζουν την ικανότητα των παιδιών να καθίσουν ευθυτενή και σε εγρήγορση, σημαντικό για την συμμετοχή στην τάξη και τις λεπτές κινητικές δεξιότητες όπως η γραφή.

Λεπτές κινητικές δεξιότητες

Οι λεπτές κινητικές δεξιότητες περιλαμβάνουν τους μικρούς μύες των χεριών. Όταν υπάρχει έλλειψη δύναμης, κινητικού ελέγχου και επιδεξιότητας, τα παιδιά θα δυσκολεύονται να ζωγραφίσουν, να χρησιμοποιήσουν ψαλίδι και να περνούν χάντρες σε νήματα. Αυτές οι καθυστερήσεις, εάν δεν αντιμετωπιστούν, θα κάνουν ακαδημαϊκές γνώσεις, – όπως το γύρισμα των σελίδων, το γράψιμο, τη χρήση ενός υπολογιστή – πολύ πιο δύσκολες. Μπορούν επίσης να παίξουν ρόλο σε σχέση με δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης, όπως το κούμπωμα, το άνοιγμα και το κλείσιμο του φερμουάρ, τη χρήση σκευών.

Ο εργοθεραπευτής χρησιμοποιεί πολλές διασκεδαστικές τεχνικές για να βοηθήσουν στην ανάπτυξη των λεπτών κινητικών δεξιοτήτων. Για παράδειγμα, μια δραστηριότητα  ζωγραφικής με κουκκίδες βοηθά στην ανάπτυξη του ελέγχου, της επιδεξιότητας και της λαβής αντίχειρα και δακτύλων, γνωστός και ως τριποδική λαβή, κλειδί για τη χρήση ενός μολυβιού ή ενός πιρουνιού.

Δεξιότητες Αυτοεξυπηρέτησης

Για να γίνουν ικανά στις δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης, τα παιδιά μπορεί να χρειαστεί να εργαστούν πάνω στις λεπτές κινητικές δεξιότητες για πράγματα όπως το ντύσιμο και το γδύσιμο (το κούμπωμα, το άνοιγμα και το κλείσιμο του φερμουάρ, το δέσιμο των παπουτσιών), τον καλλωπισμό (το βούρτσισμα των μαλλιών και των δοντιών), τη χρήση της τουαλέτας και το φαγητό (το κράτημα και τη χρήση σκευών).

Ο εργοθεραπευτής θα διαμορφώσει και θα εξασκήσει αυτές τις δεξιότητές με τα παιδιά/ εφήβους.

Τυπική Σχολική Μέρα

 31-60% της ημερήσιας παραμονής στο σχολείο αφιερώνεται σε δραστηριότητες λεπτής κίνησης.

 85% των λεπτών κινήσεων αφιερώνεται στο γράψιμο.

 50% του χρόνου αφιερώνεται στο γράψιμο και στη χρήση

- μολυβιού
- χαρτιού
- γόμας
- χάρακα

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΣΥΝΤΕΛΟΥΝ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ

 Εργονομικοί παράγοντες

 Περιβαλλοντικοί παράγοντες

 Οπτικο-αντιληπτικο-κινητικοί παράγοντες

 Οπτική μνήμη

 Συναισθηματικοί παράγοντες

ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ

 Επηρεάζει τόσο τη διαδικασίας γραφής όσο και το τελικό αποτέλεσμα

ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ -ΚΑΚΟΓΡΑΦΙΑ

Η δυσγραφία εκδηλώνεται ως δυσκολία του παιδιού /εφήβου να παράγει αναγνώσιμη γραφή με το χέρι. Είναι μαθησιακή δυσκολία και μπορεί να απαντάται μόνη της ή να συνυπάρχει με άλλες μαθησιακές δυσκολίες. 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΥΣΓΡΑΦΙΑΣ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ

 Όταν γράφει στηρίζει το κεφάλι του στον πήχη του ή στο θρανίο;

Φαίνεται να ξεφεύγει από τα όρια της καρέκλας;

Στέκεται στο πλάι ή γονατίζει πάνω στην καρέκλα;

Κουνάει όλο το χέρι του όταν χρωματίζει;

Κινεί τον ώμο και όλο το άνω άκρο όταν γράφει;

Παρατηρείται σφίξιμο στον αυχένα/ ώμους καθώς προσπαθεί να κόψει με το ψαλίδι ή να χρησιμοποιήσει μαχαίρι και πιρούνι;

Ο μαθητής με δυσγραφία παρουσιάζει τα εξής χαρακτηριστικά:

  1. δεν κρατάει τα μολύβια, στυλό, μαρκαδόρου με σωστό τρόπο

 δυσκολεύεται να γράψει στις γραμμές του τετραδίου

 γράφει έξω από τα πλαίσια του τετραδίου

 κάνει  πολλά ορθογραφικά λάθη και παραλείπει τονισμό και σημεία στίξης

 κάνε συγκόλληση των λέξεων μεταξύ τους

 δε τηρεί παραγράφους

 δε συμμετέχει ενεργά σε γραφοκινητικές δραστηριότητες

 δε σχηματίζει σωστά τα γράμματα (ορθή φορά/ ορθό ύψος μικρών και κεφαλαίων)

 αρνείται να συμμετέχει σε γραπτές εργασίες που είναι μεγάλες και απαιτούν χρόνο

 υπάρχει ακαταστασία στα γραπτά του (σβησίματα/μουντζούρες)

 έχει λάθος στάση σώματος κατά τη γραφή

Η κακογραφία δεν αποτελεί μαθησιακή δυσκολία. Είναι απλώς η κακή, πρόχειρη και γρήγορη γραφή. Συνήθως, ο μαθητής που κάνει δυσανάγνωστα γράμματα δε διορθώθηκε από τον εκπαιδευτικό ή τους γονείς κατά τα πρώτα μαθητικά του χρόνια. Τα χαρακτηριστικά ενός μαθητή με κακογραφία είναι τα εξής:

 δεν κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη

 όταν δίνει την απαραίτητη προσοχή στο γραπτό του, αυτό δεν παρουσιάζει άσχημη εικόνα

 τα γράμματά του είναι άνισα ως προς το μέγεθος και δυσανάγνωστα

 δυσκολεύεται να τηρήσει κατά τη γραφή τα πλαίσια του τετραδίου

 δυσκολεύεται να γράψει πάνω στις γραμμές του τετραδίου

Τόσο η δυσγραφία όσο και η κακογραφία μπορούν να διορθωθούν με την κατάλληλη εκπαίδευση. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η δυσγραφία ως μαθησιακή δυσκολία θα ακολουθεί το παιδί για όλη του τη ζωή, αν δεν παρακολουθήσει ειδικό πρόγραμμα αντιμετώπισης των δυσκολιών του.

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΔΟΣΗ

 Χαμηλότερη βαθμολογία σε γραπτές δοκιμασίες

 Αργό γράψιμο, χάσιμο ειρμού, ελλιπής σύνθεση κειμένου

 Δυσκολία στο κράτημα σημειώσεων

 Ματαίωση (απογοήτευση) του παιδιού- χρονική καθυστέρηση- μη ολοκλήρωση γραπτών εργασιών

 Άρνηση για γράψιμο

 Αναχαίτιση της ανάπτυξης του γραπτού λόγου

Πριν και μετά την αποκατάσταση

 


Ποιοι Είμαστε Ταμεία Συμβουλές για Γονείς
Περισσότερα... Περισσότερα... Περισσότερα...

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ:
Στρ.
Παπάγου 16, Αγ. Παρασκευή
Τ.Κ.: 15343

Xάρτης

  
ΤΗΛΕΦΩΝΑ:

Σταθερό: 2106390910
Κινητό:   6942795025
  

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ:
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Επικοινωνία