Greek Bulgarian English German Italian Portuguese Romanian Russian Spanish

 

Δυσλεξία

Η δυσλεξία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία που εκδηλώνεται ως αποτυχία ή χαμηλή επίδοση:

στην ανάγνωση

στην ορθογραφία

στη γραφή

στην κατανόηση και παραγωγή γραπτού λόγου

στην αριθμητική

στην ανάγνωση και γραφή μουσικών συμβόλων

Σε κάθε παιδί ένας ή περισσότεροι τομείς από τους παραπάνω μπορεί να επηρεάζονται.

Η δυσλεξία ενυπάρχει στον άνθρωπο, φαίνεται μάλιστα να είναι κληρονομική. Εντοπίζεται ιδιαίτερα κατά τη φοίτηση του παιδιού στο σχολείο, λόγω της επαφής του με το  γραπτό λόγο.

Η δυσλεξία δεν είναι ασθένεια. Επίσης, δεν εμφανίζεται με τα ίδια συμπτώματα ούτε και στον ίδιο βαθμό σε όλα τα άτομα.

Είναι πολύ σημαντικό να μην συγχέεται ο δυσλεξικός μαθητής με το ειδικό παιδί που εμφανίζει κάποια γνωρίσματα που μοιάζουν δυσλεξικά. Το δεύτερο μπορεί να έχει νοητική υστέρηση, αισθητηριακές βλάβες (κώφωση, βαρηκοΐα, τύφλωση), πολιτισμική αποστέρηση, εγκεφαλική βλάβη, συναισθηματικές διαταραχές, αλλά δεν είναι δυσλεξικό.


Το δυσλεκτικό παιδί:
Έχει φυσιολογική έως υψηλή νοημοσύνη

Η συμπεριφορά του δηλώνει ότι είναι πολύ πιο έξυπνο από ό,τι φανερώνει η επίδοσή του στην ανάγνωση, στην ορθογραφία, στη γραφή και μερικές φορές στην αριθμητική.

Είναι το παρεξηγημένο παιδί που συχνά χαρακτηρίζεται ως χαζό, τεμπέλικο, αδιάφορο και ανυπάκουο

Ο προφορικός του λόγος είναι πιο ολοκληρωμένος από το γραπτό του.


Εδώ παρουσιάζουμε ορισμένα από τα πιο χαρακτηριστικά συμπτώματα της δυσλεξίας:

Ανάγνωση

Η ανάγνωσή του  είναι αργή, διστακτική, με κομπιάσματα, συλλαβισμό, επαναλήψεις, καθρεφτισμό (χα αντί αχ), χωρίς ροή και ρυθμό.

Προσθέτει ή παραλείπει γράμματα, συλλαβές ή λέξεις

Δεν τηρεί πάντα τα  σημεία στίξης

Κάνει παρατονισμό σε κάποιες λέξεις

Συγχέει λέξεις που μοιάζουν οπτικά ή ακουστικά (π.χ. θέση- μέση)

Δυσκολεύεται να διαβάσει πολυσύλλαβες λέξεις

Μπερδεύει γράμματα κατά τον προσανατολισμό τους στο χώρο ή τη σειρά τους μέσα στη λέξη (π.χ. δ, σ, ρ)

Αντικαθιστά λέξεις με άλλες παρόμοιας ή ίδιας σημασίας (π.χ. κοντό αντί χαμηλό)

Συγχέει τους χρόνους των ρημάτων (π.χ. τρέχει αντί έτρεχε)

Χάνει τη σειρά στο κείμενο (παραλείπει γραμμές ή επαναλαμβάνει την ίδια γραμμή)

Δεν έχει καταλάβει πλήρως αυτό που διάβασε


Γραφή- ορθογραφία

Γράφει δυσανάγνωστα και ακατάστατα

Γράφει ανορθόγραφα ( κάνει λάθη θεματικά και καταληκτικά)

Δεν αντιγράφει σωστά πάντοτε.

Παρατονίζει τις λέξεις ή παραλείπει εντελώς τον τονισμό τους.

Δυσκολεύεται να γράφει σταθερά πάνω στη γραμμή

Παραλείπει ή αντιστρέφει τα γράμματα μέσα στις λέξεις (έρδα αντί έδρα)

Γράφει καθρεφτικά ( 3 αντί ε, Γ αντί 7)

Δεν γράφει τα κεφαλαία γράμματα όπου χρειάζεται ή χρησιμοποιεί τα κεφαλαία ανάμεσα σε μικρά

Δεν τηρεί τις αποστάσεις μεταξύ των λέξεων

Δεν χρησιμοποιεί τα σημεία στίξης όπου πρέπει

Σχηματίζει σύντομες προτάσεις με φτωχό, λιτό λεξιλόγιο και επαναλαμβάνει ίδιες λέξεις και έννοιες

Γράφει ασύντακτα και ασύνδετα νοήματα στην ελεύθερη έκφραση


Χωρο-χρονικός προσανατολισμός

Μπερδεύει το αριστερό και δεξί χέρι ή πόδι

Συγχέει χρονικές ακολουθίες (χθες-αύριο, πριν- μετά)

Δυσκολεύεται να  διαβάζει την ώρα

Δυσκολεύεται να διαβάσει χάρτες, εξαιτίας σύγχυσης των σημείων του ορίζοντα


Μνήμη- Μνήμη ακολουθιών

Δυσκολεύεται να θυμηθεί και συνεπώς να εκτελέσει μια σειρά προφορικών εντολών και σύνθετων οδηγιών

Δεν μπορεί να ανακαλέσει τους μήνες ή τις εποχές με τη σωστή σειρά.

Μπερδεύει τη σειρά των γραμμάτων της αλφαβήτου


Μαθηματικά

Συγχέει αριθμούς (π.χ. 6 αντί 9, 32 αντί 23)

Μπερδεύει μαθηματικά σύμβολα (+, -, <, >)

Κάνει λάθη στις αριθμητικές πράξεις

Δυσκολεύεται αρκετά να μάθει την προπαίδεια

Δεν ξεχωρίζει ζυγούς/ μονούς αριθμούς

Δεν χειρίζεται με άνεση μαθηματικές έννοιες (π.χ. λιγότερα/ περισσότερα)

Δεν κατανοεί τα δεδομένα και τα ζητούμενα μαθηματικών προβλημάτων

Δεν κατέχει πλήρως τις έννοιες μονάδων, δεκάδων, εκατοντάδων, χιλιάδων


Άλλα γενικά γνωρίσματα των δυσλεξικών μαθητών

Δεν μπορούν να συγκεντρωθούν σε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο ή δραστηριότητα για ικανοποιητικό χρονικό διάστημα.

Η βραχύχρονη μνήμη τους είναι ασθενής.

Δεν οργανώνουν καλά τη μελέτη τους, την εργασία τους, τον προσωπικό τους χώρο. Μπορεί να είναι ακατάστατα ή αδέξια.

Δεν δείχνουν ενδιαφέρον για οποιαδήποτε γραπτά κείμενα.

Αν και εμφανίζουν προβλήματα στην γραπτή έκφραση, έχουν καλή κριτική σκέψη, πληθώρα ιδεών και απόψεων για ποικίλα θέματα κοινωνικού περιεχομένου

Αντιλαμβάνονται τα πράγματα με έναν δικό τους ιδιαίτερο, σχηματικό τρόπο (συχνά σκέφτονται με εικόνες).

Συνήθως είναι δημιουργικοί, εφευρετικοί και καλοί στις κατασκευές.

Είναι καλύτεροι στα προφορικά από τα γραπτά

Χαρακτηρίζονται από χαμηλή αυτοεκτίμηση, έλλειψη κινήτρων και άγχος. Μερικά παιδιά εκδηλώνουν ακραία συμπεριφορά κατάθλιψης ή επιθετικότητας

Μπορεί να εμφανίσουν διάσπαση προσοχής ή/ και υπερκινητικότητα


Ενδείξεις στην προσχολική ηλικία

Δυσκολεύεται να μάθει παιδικά τραγούδια/ομοιοκαταληξία ή να μάθει κοινές λέξεις

Έχει αργό ρυθμό ανάπτυξης του λόγου

Φαίνεται ότι δε δείχνει προσοχή

Δυσκολεύεται να ντυθεί μόνο του και να βάλει τα παπούτσια του

Δυσκολεύεται να πιάσει, να κλωτσήσει ή να πετάξει την μπάλα ή να πηδάει και να κάνει κουτσό

Δυσκολεύεται να χτυπάει παλαμάκια ακολουθώντας έναν απλό ρυθμό


Ποιοι Είμαστε Ταμεία Συμβουλές για Γονείς
Περισσότερα... Περισσότερα... Περισσότερα...

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ:
Στρ.
Παπάγου 16, Αγ. Παρασκευή
Τ.Κ.: 15343

Xάρτης

  
ΤΗΛΕΦΩΝΑ:

Σταθερό: 2106390910
Κινητό:   6942795025
  

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ:
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Επικοινωνία